2015. október 9., péntek

Digitális források felhasználása egy órámon

A digitális forrásokat felhasználó órát egy történelem óra keretein belül képzelem el.

Óravázlat
Történelem-12. osztály

A boldog békeidők

Korosztály: 17-18 évesek
Létszám: 25-30 fő
Időkeret: 45 perc

Javasolt digitális források:
Előzetes tudás: II. ipari forradalom és hatásai

A tanóra célja: A boldog békeidők korszakának ismertetése, bepillantás a korszak mindennapjaiba.

Kapcsolódó fogalmak: boldog békeidők, piknik, felső tízezer, versenysport, dekadencia

Munkaformák: kooperatív csoportmunka, frontális

Eszközök: források, taneszközök (projektor, tábla, filc)

Fejlesztendő kompetenciák:
  • ismeretszerzési és feldolgozási képességek kialakítása
  • kritikai gondolkodás elsajátítása
  • szóbeli, írásbeli és digitális kommunikációs képességek fejlesztése
  • térben-időben való tájékozódás fejlesztése
A források segítségével a szövegértést, az empátiát, a gondolkodást, a problémamegoldást és a lényegkiemelő képességet is fejleszthetjük.


Óraterv

Ráhangolódás (10 perc kb.)

A diákok pár perces összefoglaló videó segítségével ráhangolódhatnak az óra tematikájára. A videó megtekintése után kooperatív csoportmunka keretében a diákok készítsenek az adott témájukhoz fürtábrát, mely lehetővé teszi a téma jobb feldolgozását és megértését.   
Résztémák: szórakozás, divat, sport, tudomány, háztartás/életmód)

Jelentésteremtés (25 perc kb.)

Csoportonként összegzik az eredményeket. Ebben a szakaszban főleg frontális oktatást alkalmaz a tanár, melyet magyarázat és kérdések követnének. Részletesen megbeszélik, mit is értünk boldog békeidők alatt, melyhez a prezi.com prezentációja nyújt segítséget. Szükség van az előzetes ismeretek felidézésére is (II. ipari forradalom és hatásai). Megállapítják a lényeges összefüggéseket. 

Reflexió: (10 perc kb.)

Az órai tapasztalatok és tanultak összegzése. Előre utalás a következő órára. Házi feladat kijelölése (készítsenek plakátokat az egyes csoportjuk a résztémájukról)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése