2015. október 8., csütörtök

Közösségi könyvjelző (Diigo alkalmazása)

Minden egyes feladat főként a középiskolai történelemoktatásban alkalmazható. Olyan játékos feladatok, melyek elősegítik a korábban vagy újonnan tanult ismeretek rögzítését. A feladatokkal kapcsolatos linkeket a közösségi könyvjelző alkalmazás segítségével rögzíthetik (Diigo). Korábban létrehozott főcsoport minden tagja láthatja a megosztott linkeket, így még hatékonyabb az ismeret bővítés. Egyes témaköröknek bővebben is utána nézhetnek, akár újabb honlapokat is ajánlhatnak diáktársaiknak. Az egyes feladatok során nem csupán a tudás, hanem a csoportok együttműködő képessége is értékelhető. A csoportos munkaforma megvalósításához akár a termet is át kell rendezni. 

Fontos kompetenciák fejlesztése is megvalósul:
  • gondolkodás fejlesztése (konkretizálás, rendezés)
  • figyelem-koncentráció
  • vizuális figyelem
  • nyelvi - kommunikációs képességek
  • társas kapcsolatok: egymás segítése
      Feladatok

Miről beszélek?

     Az A, B, C, D betűjelű csoportok egy-egy országot képviselnek (A = Mezopotámia, B = Egyiptom, C = India, D = Kína). A tanári megállapítások egy-egy országra vonatkoznak. Az a csoport, amelyik úgy gondolja, hogy az általa képviselt országra igaz a megállapítás, a csoport egy tagja feláll és bejelenti: ez India. Vagy: ez Egyiptom. Minden csoportból fel kell állni valakinek (esetleg valakiknek), de a csoporttagok segíthetnek egymásnak. A feladat második részeként minden egyes csoport keressen olyan képeket, melyek az adott ország jellegzetességei, akár térképet is közölhetnek róla.

      A mondatok a következők:
  • Ebben az országban csak egy folyó van.
  • A történelem során itt alkalmaztak először ekét.
  • Papiruszra írtak.
  • Ismerték az iránytűt.
  • Ebben az országban rizst termesztettek.
  • Lakói földműveléssel foglalkoztak.
  • Az uralkodót császárnak nevezték.
  • Ebben az országban kasztrendszer alakult ki.
  • Ékírással írtak.
  • Itt találták meg a legrégibb törvénygyűjteményt.

     Munkaforma: csoportos (rendszerezés, társak segítése)
    Módszer: összehasonlítás, konkretizálás, értékelés 
    Eszközök: tábla, filc

    Ki vagyok én?

Öt mondatból kell kitalálni, kiről vagy miről van szó. Minden mondat után várjunk egy kicsit, legyen mód gondolkodni, dönteni. Ha a csapat úgy érzi, hogy kitalálta a feladványt, a csapat képviselője feláll és bejelenti. Fontos, hogy a csoport megállapodjon a válaszban. Bekiabálni nem ér. Elsősorban a gondolkodást fejleszti, alkalmas történelmi érdekességek bemutatására, illetve tehetséggondozásra. A feladat során egy személy, tárgy, épület „bemutatkozik”, fokról fokra több ismeretet felfedve magáról. Hasonló, de bővebb a Bemutatkozás, amikor egy személy vagy tárgy önmagát körülírva „mutatkozik be”, s ebből kell kitalálni a történelmi vonatkozású személyt vagy tárgyat. Ismétlő vagy összefoglaló óra keretében kiválóan alkalmazható.

Feladat:
  • Már az ókorban is használtak.
  • A XX. század végéig a takarékos családok a telefon mellé tettek.
  • Csak akkor működöm, ha megfordítanak, bár nem lehet megállapítani, mikor állok fejen.
  • Manapság a lágy tojás elkészítésekor jeleskedem.
  • Lassan pergetem a homokszemeket. 
Megoldás:  (homokóra)

A feladat második részeként keressenek a csoportok a neten képeket: személyek esetében egy hozzájuk kapcsolható tárgyról, tárgyak esetében egy hozzájuk kapcsolható személyről, vagy eseményről.

Munkaforma: csoportos
Módszer: szemléltetés
Eszköz: tábla, filc

Képes találat

Tíz szó megjegyzése képek segítségével. A tanár 10 képet (A4-es méretű) ragaszt fel a táblára egymás mellé. A tanulók először egyénileg próbálják leírni azt, hogy mi van a tíz képen, majd párban egyeztetnek.A feladat elvégzése után párban kiválasztanak egy képet (pl: fáraó). A tanulók olyan honlapot keressenek, mely bővebben megmagyarázza az adott kifejezést

A tíz szó: piramis, törvénykönyv, amulett, fáraó, írnok, balzsam, datolya, múmia, hieroglif írás, törvényoszlop.

Téma: Az Ókori-Kelet
Munkaforma: páros munka
Módszer: memóriapróba, együttműködés, fogalom magyarázat
Eszközök: 10 A4es papír, füzet

Talált tárgyak osztálya

Különböző tárgyak felismerésével közelebbről is megismerhető egy-egy téma tárgyi világa. Ki kell találni az elveszett tárgy tulajdonosának a nevét. Minden egyes diák más és más képet kap, melyet önállóan kell felismernie. Az egyéni munka után közösen ellenőrizzük a feladatot. A feladat elvégzése után adható gyűjtőmunka is, mely során a diákok keressenek a felsorolt tárgyakról és személyekről képeket a neten.

  • Egy korona és egy kard, mely közül választani kell egy hercegnek. (I. András és Béla herceg)
  • Egy trónszék, mely a dömösi palotában a királyra szakadt. (I. Béla király)
  • Egy sziklatömb, melyből vizet fakasztanak. (I. László király)
  • Az Aranybulla függő pecsétje. (II. András király)
  • Egy palást, mely 1031 körül a veszprémvölgyi apácák kolostorában készült. (I. István, Gizella királyné)
  • Egy Aranyfejben rejtett fejcsont, melyet Győrben őriznek. (I. László)
  • Pozsonynál megfúrt hajó roncsai. (Búvár Kund, vagy Zotmund)
Munkaforma: egyéni, majd közös ellenőrzés
Módszerek: érdekes meghatározások alapján személyek megnevezése
Eszközök: füzet, toll, tábla, táblafilc/kréta

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése