Minden egyes feladat főként a középiskolai történelemoktatásban alkalmazható. Olyan játékos feladatok, melyek elősegítik a korábban vagy újonnan tanult ismeretek rögzítését. A feladatokkal kapcsolatos linkeket a közösségi könyvjelző alkalmazás segítségével rögzíthetik (Diigo). Korábban létrehozott főcsoport minden tagja láthatja a megosztott linkeket, így még hatékonyabb az ismeret bővítés. Egyes témaköröknek bővebben is utána nézhetnek, akár újabb honlapokat is ajánlhatnak diáktársaiknak. Az egyes feladatok során nem csupán a tudás, hanem a csoportok együttműködő képessége is értékelhető. A csoportos munkaforma megvalósításához akár a termet is át kell rendezni.
Fontos kompetenciák fejlesztése is megvalósul:
Fontos kompetenciák fejlesztése is megvalósul:
- gondolkodás fejlesztése (konkretizálás, rendezés)
- figyelem-koncentráció
- vizuális figyelem
- nyelvi - kommunikációs képességek
- társas kapcsolatok: egymás segítése
Feladatok
Miről beszélek?
Az A, B, C, D betűjelű csoportok egy-egy
országot képviselnek (A = Mezopotámia, B = Egyiptom, C = India, D = Kína). A
tanári megállapítások egy-egy országra vonatkoznak. Az a csoport, amelyik úgy
gondolja, hogy az általa képviselt országra igaz a megállapítás, a csoport egy
tagja feláll és bejelenti: ez India. Vagy: ez Egyiptom. Minden csoportból fel
kell állni valakinek (esetleg valakiknek), de a csoporttagok segíthetnek
egymásnak. A feladat második részeként minden egyes csoport keressen olyan képeket, melyek az adott ország
jellegzetességei, akár térképet is közölhetnek róla.
A mondatok a következők:
- Ebben az országban csak egy folyó van.
- A történelem során itt alkalmaztak először ekét.
- Papiruszra írtak.
- Ismerték az iránytűt.
- Ebben az országban rizst termesztettek.
- Lakói földműveléssel foglalkoztak.
- Az uralkodót császárnak nevezték.
- Ebben az országban kasztrendszer alakult ki.
- Ékírással írtak.
- Itt találták meg a legrégibb törvénygyűjteményt.
Munkaforma: csoportos (rendszerezés, társak segítése)
Módszer: összehasonlítás, konkretizálás, értékelés
Eszközök: tábla, filc
Ki vagyok én?
Öt mondatból kell kitalálni,
kiről vagy miről van szó. Minden mondat után várjunk egy kicsit, legyen mód
gondolkodni, dönteni. Ha a csapat úgy érzi, hogy kitalálta a feladványt, a
csapat képviselője feláll és bejelenti. Fontos, hogy a csoport megállapodjon a
válaszban. Bekiabálni nem ér. Elsősorban a gondolkodást fejleszti, alkalmas
történelmi érdekességek bemutatására, illetve tehetséggondozásra. A feladat
során egy személy, tárgy, épület „bemutatkozik”, fokról fokra több ismeretet
felfedve magáról. Hasonló, de bővebb a Bemutatkozás, amikor egy személy vagy
tárgy önmagát körülírva „mutatkozik be”, s ebből kell kitalálni a történelmi
vonatkozású személyt vagy tárgyat. Ismétlő vagy összefoglaló óra keretében kiválóan alkalmazható.
Feladat:
- Már az ókorban is használtak.
- A XX. század végéig a takarékos családok a telefon mellé tettek.
- Csak akkor működöm, ha megfordítanak, bár nem lehet megállapítani, mikor állok fejen.
- Manapság a lágy tojás elkészítésekor jeleskedem.
- Lassan pergetem a homokszemeket.
A feladat második részeként keressenek a csoportok a neten
képeket: személyek esetében egy hozzájuk kapcsolható tárgyról, tárgyak esetében
egy hozzájuk kapcsolható személyről, vagy eseményről.
Munkaforma: csoportos
Módszer: szemléltetés
Eszköz: tábla, filc
Képes találat
Tíz szó megjegyzése képek
segítségével. A tanár 10 képet (A4-es méretű) ragaszt fel a táblára egymás
mellé. A tanulók először egyénileg próbálják leírni azt, hogy mi van a tíz
képen, majd párban egyeztetnek.A feladat elvégzése után párban kiválasztanak egy képet (pl: fáraó). A tanulók olyan honlapot keressenek, mely bővebben megmagyarázza az adott kifejezést
A tíz szó: piramis, törvénykönyv,
amulett, fáraó, írnok, balzsam, datolya, múmia, hieroglif írás, törvényoszlop.
Téma: Az Ókori-Kelet
Munkaforma: páros munka
Módszer:
memóriapróba, együttműködés, fogalom magyarázat
Eszközök: 10 A4es papír,
füzet
Talált tárgyak osztálya
Különböző tárgyak felismerésével
közelebbről is megismerhető egy-egy téma tárgyi világa. Ki kell találni az
elveszett tárgy tulajdonosának a nevét. Minden egyes diák más és más képet kap,
melyet önállóan kell felismernie. Az egyéni munka után közösen ellenőrizzük a
feladatot. A feladat elvégzése után adható gyűjtőmunka is, mely során a diákok keressenek a felsorolt tárgyakról és személyekről képeket a neten.
- Egy korona és egy kard, mely közül választani kell egy hercegnek. (I. András és Béla herceg)
- Egy trónszék, mely a dömösi palotában a királyra szakadt. (I. Béla király)
- Egy sziklatömb, melyből vizet fakasztanak. (I. László király)
- Az Aranybulla függő pecsétje. (II. András király)
- Egy palást, mely 1031 körül a veszprémvölgyi apácák kolostorában készült. (I. István, Gizella királyné)
- Egy Aranyfejben rejtett fejcsont, melyet Győrben őriznek. (I. László)
- Pozsonynál megfúrt hajó roncsai. (Búvár Kund, vagy Zotmund)
Munkaforma: egyéni, majd
közös ellenőrzés
Módszerek:
érdekes meghatározások alapján személyek megnevezése
Eszközök: füzet,
toll, tábla, táblafilc/kréta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése