Egy
tanár akkor lehet valóban eredményes munkája terén, ha mind a négy alapvető tanuláselméletet ismeri, valamint a hozzájuk kapcsolódó pedagógiát és módszereket helyzettől függően alkalmazni tudja. Szerintem elengedhetetlen az ismeretük, hiszen egyes iskolai
helyzetekben, tanórán segítséget jelenthetnek. Nem feltétlenül kell és lehet is
csak egy módszert kiválasztani és alkalmazni. Minden tanuláselméleti módszer
esetében találtam valami olyant, amit érdemes a tanítási filozófiámban
képviselnem és segíthet a tanulási célok megvalósításában.
A
behaviorista módszer esetében a tanár, mint instruktor jelenik meg. A tanítás
módszere elsősorban a tartalmak prezentálását jelenti. Kiválóan lehet
alkalmazni, olyan tananyag esetén, melynél a cél az ismeret maximális
elsajátítása. Leendő történelem és magyar tanárként biztosan élni fogok ezzel a
lehetőséggel. Szerintem a történelemben a térképes, vaktérképes feladatok csak
gyakorlás révén sajátíthatók el. A diákok verselemző vagy érvelő technikáját is
minél több feladat segítségével fejleszthetjük. Ebben az esetben módszerként a
vita vagy a szerepjáték a legmegfelelőbb.
A
kognitív szemlélet hangsúlyozza az előzetes tudást, tapasztalatokat. A tanár,
mint tutor jelenik meg (segít, megfigyel), aki prezentálja a
problémahelyzeteket. Gyakorlás révén próbálja meg kialakítani a készségeket,
képességeket. Történelem órán például a földrajzi felfedezések témakörnél
építhetek korábbi tapasztalatokra (tanulmányok, hajózási ismeretek). Ugyanígy
az irodalom órán akár maguk a diákok is uatlhatnak korábbi olvasmányaikra vagy
filmekre.
A
konnektivista elmélet a hálózatalapú tanulásra épít. A tanár olyan környezetet
biztosít a gyerekek számára, melyben a résztvevők közösen bontják ki a számukra
izgalmas témákat. A modern technológia fejlődésnek köszönhetően a diákok
éleltük nagy részét virtuális térben élik. A jövőben egymást követő generációk
digitális környezetben nőnek fel, melyhez tanárként alkalmazkodnunk kell.
Fontos, hogy fejlődjön digitális kompetenciájuk. A digitális technológiák
felhasználásával elősegíthetjük a tanulás minőségének javulását is. Rövidebb
időn belül juthatnak hozzá az információhoz, amely így szerteágazóbb és
sokszínűbb lehet. Különböző projekt munkák megoldásához használhatják a
világhálót és az az által nyújtott lehetőségeket. A projekt megvalósításához
Facebook-os csoportot hozhatnak létre. A blog vagy egy saját honlap szintén
remek kiindulási alap lehet. Megtanulnának közösen együtt dolgozni.
A
konstruktivista módszer szerint a tanulás során modellek és megoldások önálló
konstrukciója történik. Társas együttműködés, valós problémák megoldásában való
részvétel segítségével tudják a tanulás tárgyát értelmezni, elsajátítani. A
tanár, mint partner jelenik meg. A földrajzi felfedezések témakörénél maradva
valós helyzetet teremthetünk például egy társasjáték megalkotásával, melyet a
diákok készítenének el és próbálnának ki.
A
módszereket tekintve történelem és magyar óráimon is szeretnék minél többet
kirpóbálni. Nem hiszek abban, hogy egy tanórát feltétlenül csak frontális
oktatással kellene megtartani. Tevékenység orientált órák hasznosabbak lehetnek
a diákok számára, hiszen aktivitásukra építenek. A különböző feladatoknak
köszönhetően minden egyes diák a figyelem középpontjába kerülhet. Egyetemi
tanáraimnak köszönhetően számos olyan feladattal ismerkedtem meg, melyeket
később hasznosíthatok. Nyelvtan terén rengeteg olyan „játék” van, mellyek
fejleszthetem a gyerekek hallás- és szövegértését, fogalmazási képességeit. A
tanári kiselőadáson kívül fontos, hogy a diákok is tartsanak és készítsenek
kiselőadásokat. Minél többet szerepelnek, annál bátrabban állnak kis társaik
elé, és képesek lesznek összefüggő mondatok megalkotására. Fejleszthetik szónoki
képességeiket, ami geyúttal szókincsbővüléssel is járhat.
A
tanulás során nem elhanyagolható tényezőnek számít a tanulási környezet,
melynek biztonságosnak kell lennie. Egy olyan helyszínnek, vagy térnek, ahol a
diákok jól érzik magukat. Mind az iskolai mind az iskolán kívüli környezet
nyújtotta lehetőségeket is ki kell használni. Iskolai kereteken belül a nagyobb
tantermek lehetőséget adnak arra, hogy kooperatív munkát végezzenek a hallgatók
vagy koncerteket, különböző versenyeket (ének, versmondó, képzőművészeti),
vásárokat tartsanak. A falakat festhetnék akár színesre vagy dekorálhatnák
saját munkáikkal, olyan képekkel, melyek kellemes hangulatot teremtenek a
tanuláshoz. Ezek az alakalmak motiválják a gyerekeket, növelik az önbizalmukat
és segítik a társas kommunikáció hatékonyságát. Az iskolai színházteremben
színdarabokat adhatnak elő.
Korábbi
tanulmányaim során elvégeztem a múzeumpedagógia című kurzust, melynek keretében
a budapesti múzeumok nagy részét bejártuk. Ennek a tapasztalatnak köszönhetően
olyan információkra tettem szert, melyeket mind a történelem, mind a magyar
okatásában felhasználhatok. Úgy gondolom a tanulóknak közelebbről is meg kell
ismerkedniük a múzeumokkal. Ott járva bővülhet ismeretanyaguk, kipróbálhatnak
különböző, a múzeumok által nyújtott lehetőségeket (tárgyak megérintése,
kézműves foglalkozások). A múzeumi látogatásoknak köszönhetően olyan felnőttek válhatnak
a gyerekekből, akik szívesen mennek majd el kiállításokra. Az irodalom
oktatásban nagy segítséget jelentek mind az iskolai, mind a városi könyvtárak
egyaránt. Ezek az intézmények nagymértékben segíthetik a diákok képzését. A
könyvtárakat felkeresve a tanulók később már maguk is könnyedén eligazodnak a
könyves polcok között. Az irodalom és a történelem szempontjából is érdekes
helyszínnek számíthat a mozi vagy a színház. A feladott kötelező olvasmányok
egy színházi előadás keretében is feldolgozhatók, így egyfajta alapot is
biztosíthatunk a mű értelmezéséhez. A mozikban nagyon gyakran játszanak olyan
filmeket, melyek szorosan kapcsolódnak egy történelmi eseményhez és
megpróbálják azt feldolgozni (Saul fia, Trója, A bukás-Hitler utolsó napjai). Bár
ebben az esetben fontosnak tartom a látottak megbeszélését: mi az, ami
valóságon alapult, mi az, ami rendezői vagy írói fikció, esetleg vannak-e olyan
részek vagy mondatok, melyeket a gyerekek nem tudtak értelmezni. Ügyelni kell
arra is, hogy adott korosztálynak megfelelőek legyenek a színházi darabok és a
mozis filmek is.
Az
iskolán kívüli környezetben eltöltött órák után a digitális technológiának
köszönhetően a gyerekek egy közös felületen megoszthatják élményeiket,
kérdéseiket. Lehetőséget nyújt arra is, hogy akár kooperatív munka keretében,
minden egyes csoport más és más részével foglalkozzon pl. egy műnek. Az egyes
rész munkafolyamatok később egy egésszé összeállva segítik a mélyeb
értelmezést. Az ilyen projekt munkák végzésekor támaszkodhatnak különböző
alkalmazásokra vagy internetes oldalakra. A közösségi könyvjelző nagy
segítséget jelenthet a feladat kezdeti szakaszában, amikor a gyerekek még csak
ötletelnek. A projekt megvalósítását akár a Facebookon vagy bármilyen más
közösségi oldalon lebonyolíthatják, ennek révén a tanulók megtanulnak egymással
együttműködni, közösen résztvenni a kivitelezésben. A dokumentumot feltölthetik
akár a Google drive-ra, így mindannyiuk számára elérhető, esetleg a csoport
készíthet a Prezi.com segítségével színes prezentációt. Kibontakoztathatják
kreativitásukat, mely a vizualitást is nagymértékben fejleszti.
A
diákok egyéni, páros vagy csoportos munkája (otthoni vagy tanórai) esetén nem
elhanyagolható szempont az értékelés. Ez egyfajta visszacsatolás is lehet a
tanár és a diákok számára is. Tanárként okulhatok belőle, kiderül mennyire
tudtam hatékonyan átadni a tudást és fejleszteni az egyes kompetenciákat. A
diákok pedig világos képet kaphatnak arról, mi az, amiben jók és mi az, amiben
még fejlődniük kell. A formatív értékelést az okatási folyamat közben alkalmazhatom,
így a feladatvégzéssel egy időben tudok reagálni, ötleteket adni és motiválni. Lehetőség
szerint legyen folyamatos vagy legalábbis gyakori. Minden egyes diáknak részesülni
kell belőle, nem csak az aktívabbaknak. A formatív értékelés során ne
osztályozzunk. A szummatív értékelés viszont csak a feladat elkészülte után valósulhat
meg, amikor már elkészült „terméket” nyújtják be a diákok. A megszerzett tudás
eredményességéről kapunk egy képet, ezen információ elsősorban a tanárnak szól
(témazáró, érettségi). Az értékelés legyen objektívés korrekt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése