2015. október 20., kedd

Szófelhő az oktatásban

A szófelhőkkel nagyon sok mindent kifejezhetünk. A legegyszerűbb módon internetes alkalmazással (Wordle, Tagcrowd, ...stb.) tudunk szófelhőt készíteni. Főként a Wordle-t ajánlanám, mert ebben az alkalmazásban nyomtatási funkció is van, továbbá a használata is nagyon egyszerű. Szerintem érdemesebb egyszerűbbel kezdeni.

Szófelhő készítése során fontos pár dolgot betartani. A túl kevés és a túl sok kulcsszó sem eredményez esztétikus szófelhőt. A szavak számával is lehet játszani, főleg akkor, ha ki akarunk emelni valamit. Ebben az esetben akár meg is ismételhetjük a fontosabb kifejezéseket. Sok múlik azon is, hogy milyen színeket alkalmazunk.

A jól sikerült szófelhőkről, akér készíttethetünk vászonképet, kinyomtathatjuk, így akár az osztályterembe is bevihetjük vagy saját otthonunkba.megkönnyítheti A diákok számára akár motiváló erőként is hathat, főleg azokon a napokon, amikor kicsit rosszabb hangulatban vannak. 

Szerintem nagyon látványos munkák születhetnek, mellyel a gyerekek kreativitása, vizuális és digitális kompetenciájuk is nagymértékben fejlődhet. Ha igazán látványosra szeretnék elkészíteni, különböző formában is elkészíthetők. Az osztályközösség is fejleszthető, hiszen ebben a munkában közösen szerkeszthetnek, alkothatnak.

Az oktatásban, mindkét szakterületemen kíválóan alkalmazható mind az általános iskola, mind a középsikola berkein belül.

Magyar nyelv és irodalom oktatásban:
  • megkönnyítheti egy képvers elkészítését. A diákok saját verset is készíthetnek, gyakorolva ezzel a kreatív írást. Munkájukat ezzel az alkalmazással valósíthatnák meg a legkönnyebben.
  • játék a szavakkal-segíthet a versben lévő súlypontok megtalálásában
  • készíthető egy szövegről, ennek segítségével mesélhetik el a gyerekek a történetet
  • egy adott irodalmi költőhöz vagy íróhoz kapcsolódó szavakat is tartalmazhat, pl. József Attila   formájú, költészetéről

Kipróbáltam a Tagxedo szófelhő alkalmazást és ez lett a végeredménye. 5 perces munka volt csupán. Néhány kifejezésre és egy képre volt szükség, melyeket be kellett másolni a programba és már kész is volt.


Történelem oktatásban:
  • szófelhőből kiindulva kell megírniuk egy esszét, pl. a földrajzi felfedezésekkel kapcsolatban. A benne található szavakat kell beépíteniük fogalmazásukba. Egyfajta támpontot is adhat számukra.
  • egy nagyobb téma egyes állomásait is illusztrálhatjuk így, pl. Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc: állomások: előzmények, maga a forradalom, Batthyány-kormány, szembenálló felek, csaták). Akár egy összefoglaló óra keretén belül is megvalósítható kooperatív csoportmunkát alkalmazva.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése